فروشگاه کتاب ساعد
پست الکترونیک :

می‌خواهم حال دلم خوب شود اما نمی‌شود (قسمت سوم)

ارسال شده توسط دکتر احسان منصوری در 1400/08/13 - 08:22:50


چالش سختی مطرح شد. زندگی در عالم کودکی. اون هم با مشکلات و رنج‌های عدیده‌ای که وجود داره. چنین رویکردی برای خیلی‌ها نشدنی و امکان‌ناپذیره. البته این رویکرد از اون جهت سخت‌تره که بدونیم، زندگی همه‌اش بازیه. کلی پول جمع می‌کنی و ماشین می‌خری اما یکی اونو می‌دزده یا در یک تصادف از بین میره. عاشق یه نفر میشی و بعد از یه مدت بهت خیانت میکنه. متوجه میشی همه‌ی اونایی که می‌گفتند دوستت دارند، در واقع دنبال منفعت خودشون هستند و ...

قرار نیست به همه چیز بدبین باشیم. اما باید واقع بین باشیم. باید قبول کنیم که در روز خاکسپاری ما، تعداد کسانی که با تمام وجود برای ما اشک می‌ریزند، از تعداد انگشتان یک دست هم کمترند. تازه اگر با دقت نگاه کنیم، اونا بیشتر نگران و ناراحت خودشون هستند و عملا کسی با ما کاری نداره 😅. این جملات به جای اینکه غم انگیز باشه، اتفاقا تکا‌ن‌دهنده و تحول آفرینه. باعث میشه متوقع نباشیم و کمی با آزادی فکری و ذهنی به استقبال حال خوب برویم.

نکته دیگری که وجود داره اینه که در کنار تمام مزیت‌هایی که برای کودک برشمردیم، نقاط ضعفی هم وجود داره که قابل تامله 🤔:
به هر حال دنیای کودک، بسیار کوچک است و در برابر کوچکترین مشکلات، قالب تهی می‌کند. کافی است اسباب‌بازی خود را گم کند یا از غصه نداشتن یک اسباب‌بازی که دوستش دارد و او ندارد، ساعت‌ها گریه کند.
کودک به شدت وابسته و بی‌پناه است و بعضا بی‌حوصله و کم طاقت بوده و صبوری را درک نمی‌کند. کودک، مسئولیت پذیر نیست و آینده‌نگری و هدف‌گذاری ندارد. کودک، بی‌تجربه و خام است و به راحتی خطا می‌کند. کودک ناخواسته به دنبال تایید بزرگترهاست و سعی می‌کند به آن که بزرگترها می‌پسندند تبدیل شود تا از حمایت و محافظت آنها بی‌نصیب نماند. کودک، در اندیشه و رویای بزرگ شدن است تا بتواند به آرزوهایش نزدیک شود.

چالش پیش رو این است که چگونه می‌توان بالغ بود اما در عالم کودکی زندگی کرد؟

این فرمول، بسیار ساده اما عملیاتی کردن و اجرای آن بسیار سخت است. برای این منظور می‌توان با مثال‌های مختلف به روشن‌تر شدن موضوع کمک کرد. کار سختی که در پیش داریم این است که باید مزایای کودکی و بلوغ را در کنار هم حفظ کنیم و از مزایای هر دو به صورت هوشمندانه و همزمان استفاده کنیم.

قبل از اینکه مثال‌ها ارائه شوند باید چند مشخصه که در همه انسان‌ها وجود دارد را با دقت بیشتری معرفی کنیم. برای موفقیت در "زندگی در عالم کودکی به هنگام بلوغ" لازم است به اندازه کافی تمرکز داشته و به اندازه کافی فراموشکار باشیم. باید فروتنی را تمرین کنیم و از غرور و تعصب کورکورانه فاصله بگیریم. از قضاوت دیگران واهمه‌ای نداشته و سعی کنیم نیت خوب و درستی در کارها داشته باشیم. وابستگی دنیایی خود را به حداقل برسانیم. باید بتوانیم از صفر شروع کنیم و دائم یاد بگیریم.

ادامه دارد ...


دیدگاه‌های شما:
  1. دیدگاهی وجود ندارد.
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند.
Captcha