فروشگاه کتاب ساعد
پست الکترونیک :

چگونه به خودمان انگیزه دهیم؟ (قسمت نهم)

ارسال شده توسط دکتر احسان منصوری در 1399/03/28 - 09:13:16
زمانی که این مبحث را شروع کردم، تصور می‌کردم که در سه یا چهار قسمت می‌توان مطلب را خلاصه کرد اما هر چه که جلوتر رفتم، عمق موضوع بیشتر نمایان شد...
شش راهکار عملی افزایش انگیزه که در قسمت‌های قبلی معرفی شد عبارتند از:
۱- محاسبه‌ی درآمد
۲- یادگیری و به‌کارگیری
۳- برنامه‌ریزی عصبی کلامی NLP
۴- انجام کارها با نیت خوب و بدون چشم‌داشت
۵- تزریق انرژی مثبت به دیگران
۶- شکرگزاری
هر چند که در قسمت قبل در مورد شکرگزاری صحبت شد اما شکرگزاری به قدری عمیق و پرمحتواست که نمی‌توان به راحتی از آن عبور کرد.
مولانا در یکی از اشعار خود بیت زیبایی دارد که به مرور تبدیل به ضرب المثل شده است:
"شکر نعمت، نعمتت افزون کند
کفر نعمت از کفت بیرون کند"
در حقیقت شکر در مقابل کفر قرار گرفته است و جای تامل دارد. از سوی دیگر یکی از واژه‌هایی که بسیار پرمغز و ارزشمند است "روزی" است. هیچ موجود زنده‌ای نیست که از روزی بی‌نیاز باشد و در مواقعی نیز با کلمه‌ی "قسمت" جابه‌جا شده و به‌جای هم استفاده می‌شوند.
"خدا روزی رسان است"، "روزی کسی را نمی‌شود خورد"، "قسمت شما بود" و ... اصطلاحاتی هستند که زیاد استفاده می‌شوند. خداوند در قرآن می‌فرماید: "ان الله یرزق من یشاء به غیر حساب" یعنی خداوند به هر کسی هر قدر که بخواهد روزی می‌دهد".
روزی یا همان رزق عبارت است از خانواده، دوست، کتاب، رشته تحصیلی، معلم، پول، دفع بلا، ایده، رنج و حتی قرنطینه شدن در منزل، که اگر به این روزی‌ها لحظه‌ای نگاه نکنیم و آنها را در یک افق زمانی بلندمدت ببینیم بسیار ارزشمند هستند.
اما رابطه‌ی روزی و شکرگزاری و تاثیر آن بر ایجاد انگیزه جالب توجه است. فرض کنید فردی از یکی از دوستانش ایده‌ای دریافت می‌کند و با پشتکار، آن ایده را به ثمر می‌رساند (روزی). حاصل این فرآیند کسب درآمد و افزایش دارایی‌هاست. این فرد به‌جای آنکه این موفقیت‌ها را از آن خود بداند، دائماً از خدا به صورت زبانی، عملی و قلبی شکرگزاری می‌کند (شکر نعمت، نعمتت افزون کند). نمونه‌ای از شکرگزاری عملی، هموار کردن مسیر دیگران به منظور دست یافتن آنها به روزی است (کمک فکری، ایده دادن، کمک مالی، تجربه آموزی و ...). این فرآیند بدون تردید موجب افزایش انگیزه شده و چنین فردی از مفید بودن خود لذت برده و منبعی برای افزایش انگیزه‌ی دیگران خواهد شد.

ادامه دارد ...


دیدگاه‌های شما:
  1. دیدگاهی وجود ندارد.
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند.
Captcha