فروشگاه کتاب ساعد
پست الکترونیک :

چگونه به خودمان انگیزه دهیم؟ (قسمت هشتم)

ارسال شده توسط دکتر احسان منصوری در 1399/03/28 - 09:12:40
راهکار ششمی که برای افزایش انگیزه پیشنهاد می شود خیلی ساده است اما بعضاً مورد غفلت و فراموشی قرار می گیرد...
پنج راهکار عملی افزایش انگیزه که در قسمت‌های قبلی معرفی شد عبارتند از:
۱- محاسبه درآمد
۲- یادگیری و به کارگیری
۳- برنامه ریزی عصبی کلامی NLP
۴- انجام کارها با نیت خوب و بدون چشم‌داشت
۵- تزریق انرژی مثبت به دیگران
راهکار ششمی که برای افزایش انگیزه پیشنهاد می‌شود خیلی ساده است اما بعضاً مورد غفلت و فراموشی قرار می‌گیرد. راهکار ششم "شکرگزاری" است اما نه صرفاً شکرگزاری کلامی و عملی بلکه شکرگزاری قلبی و باطنی.
اینکه قلباً شکرگزار باشیم و از خالق خود و بندگان او شکرگزاری کنیم و به اصطلاح نمک خورده، نمکدان نشکنیم یکی از راهکارهای مهم افزایش انگیزه است.
اما چرا شکرگزاری از بندگان خدا؟!!
در این زمینه جمله معروفی وجود دارد. «مَن لَم یَشکُر المخلوق لَم یشکُر الخالق» یعنی «کسی که شکرگزار مخلوق نباشد، شکرگزار خالق نیز نیست».
ما انسانها معمولاً در ارتباط با انسانهای دیگر به صورت زبانی و یا عملی شکرگزاری می کنیم. جملات ممنونم، تشکر می کنم، دست شما درد نکنه، سپاسگزارم و ... را استفاده کرده و یا اینکه هدیه‌ای تهیه می‌کنیم. اما تاکنون فکر کرده‌اید که چند درصد شکرگزاری ما قلبی و باطنی است؟
به راستی چقدر از عمق وجود از پدر و مادر، معلمین، اساتید و حتی مسئولین کشور و شهر خودمان شکرگزاری کرده‌ایم؟ به راستی چقدر در این زمینه آموزش دیده‌ایم؟
شاید برای اولین بار در زندگی داریم می‌شنویم که برای موفقیت خودمان باید شکرگزار باشیم نه برای اینکه وظیفه داریم.
اما از بندگان خدا مهمتر، خالق هستی بخش است. خیلی از معتقدین در ادیان مختلف در طول شبانه روز عبادت و شکرگزاری می‌کنند. طبق آیات ارزشمند قرآن کریم که می‌فرماید، "الله الصمد" یا خداوند بی نیاز است، به راستی عبادت و شکرگزاری ما به نفع چه کسی است؟
باید تاکید کرد که شکرگزاری زبانی (خدایا شکر، الهی شکر و ...) و عملی (نماز و ...) برای اثرگذاری بر ما کافی نیست و باید به صورت قلبی و باطنی باشد.
اگر بیان شده است یک ساعت تفکر از هفتاد سال عبادت ارزشمندتر است به این معنی نیست که به جای عبادت و شکرگزاری بهتر است به دنبال فکر کردن باشیم بلکه به این معنی است که باید به صورت قلبی و باطنی و بر اساس فکر و اندیشه شکرگزار باشیم.
ادامه دارد ...


دیدگاه‌های شما:
  1. دیدگاهی وجود ندارد.
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند.
Captcha