فروشگاه کتاب ساعد
پست الکترونیک :

چگونه به خودمان انگیزه دهیم؟ (قسمت پنجم)

ارسال شده توسط دکتر احسان منصوری در 1399/03/28 - 09:08:27
در قسمت‌های قبل، دو راهکار عملی برای افزایش انگیزه معرفی کردیم. یکی از راهکارها "محاسبه درآمد" و راهکار دیگر "یادگیری و به کارگیری" بود. در این قسمت قصد داریم یک راهکار عملی دیگر را معرفی کنیم...
این روش، سالهاست که به عنوان یکی از تکنیک‌های معتبر در حوزه‌ی روانشناسی مطرح است و پیروان بسیاری دارد. روش NLP یا "برنامه‌ریزی عصبی کلامی" به ما کمک می‌کند که از طریق یک تصویرسازی ذهنی، انگیزه‌ی درونی خود را تقویت کرده و افزایش دهیم و خود را در یک سیکل مثبت و تقویتی قرار دهیم (ریچارد بندلر).
از دید تحلیل سیستم‌ها، اینکه ما جملات خوبی استفاده نمی‌کنیم علت دارد. مثلاً وقتی در یک آزمون نمره‌ی خوبی نمی‌گیریم، خود را سرزنش می‌کنیم و همین سرزنش، ناخودآگاه، ما را وارد یک سیکل تخریبی می‌کند.
حتماً زیاد شنیدید که "پول، پول میاره". این جمله، غلط نیست ولی واقعیت اینه که موفقیت هم موفقیت میاره، مشتری خوب هم مشتری میاره و ... و این یعنی قرار گرفتن در یک سیکل مثبت و تقویتی که در بازاریابی و فروش به آن تبلیغات دهان به دهان (word of mouth) گفته می‌شود.
باز هم اجازه بدید از مثال استفاده کنم. زمانی که در دوره‌ی راهنمایی بودم (به زبان امروزی‌ها، کلاس ۶ و ۷ و ۸) با یک افت شدید تحصیلی مواجه شدم. از درس متنفر بودم و از دید من، بچه‌هایی که نمره‌ی خوب می‌گرفتند، نخبه بودند. نه علوم و نه جغرافیا و نه حرفه و فن، هیچکدوم در مغز من نمی‌رفتند. هر سال هم از سال قبل بدتر میشد.
وقتی که سر صف، دانش‌آموزهای ممتاز رو صدا می‌زدند و مورد تشویق قرار می‌دادند خیلی دلم می‌خواست جای اونها باشم. در نهایت دوره راهنمایی تمام شد و وارد مقطع دبیرستان شدم.
با خودم تصمیم گرفتم یک تصویر خوب در ذهن خودم، معلم‌ها و همه (حتی خانواده‌ی خودم) درست کنم. علتی که می‌توانست معلول‌های خوبی ایجاد کند، وقت گذاشتن برای درس‌ها بود. از همان اول که حجم درس‌ها کم بود سفت و سخت به درس چسبیدم. همان تشویق‌های آفرین و احسنت که از معلم‌ها می‌آمد، یواش یواش من را وارد سیکل مثبت کرد و با انگیزه‌هایی که ایجاد شد، کم کم تبدیل شدم به دانش آموز ممتاز مدرسه.
ادامه دارد ...


دیدگاه‌های شما:
  1. دیدگاهی وجود ندارد.
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند.
Captcha