فروشگاه کتاب ساعد
پست الکترونیک :

چگونه به خودمان انگیزه دهیم؟ (قسمت سوم)

ارسال شده توسط دکتر احسان منصوری در 1399/03/28 - 09:06:42
سالها پیش که کارم را به عنوان یک مهندس کم تجربه شروع کرده بودم، از دستمزدی که برای انجام کارم دریافت می‌کردم، رضایت نداشتم...
چگونه به خودمان انگیزه دهیم؟ (قسمت سوم)
در قسمت قبل، این سوال را پرسیدیم که چگونه در خودمان انگیزه به وجود آوریم و آن را تداوم دهیم؟!!
کارمندی را مثال زدیم که از شغل و زندگی خود رضایت ندارد و یکی از پیش نیازهای رسیدن به شغل مطلوب را تسلط بر یک نرم افزار تشخیص داده است.
سالها پیش که کارم را به عنوان یک مهندس کم تجربه شروع کرده بودم، از دستمزدی که برای انجام کارم دریافت می‌کردم، رضایت نداشتم. روزی با یکی از دوستان در این مورد صحبت می‌کردم که ایشان یک جمله ی حکیمانه گفت و همیشه این جمله چراغ راه من در زندگی بوده و هست. ایشان گفت: "ممکن است حقوقی که می گیری کم باشد اما باید ببینی چقدر درآمد کسب می کنی" 🤔🤔 و در ادامه توضیح داد: "حقوق یعنی پولی که در پایان ماه دریافت می کنی و درآمد یعنی مجموع پول و آموخته های جدید و تجربه های جدید و ...".
وقتی با دقت و عمیق تر نگاه کردم، متوجه شدم که درآمد من نسبتا بالاست و امروز پس از گذشت چندین سال، با اینکه دستمزدم بسیار افزایش پیدا کرده است اما هنوز اختلاف زیادی بین درآمد و حقوقم وجود دارد. هر روز یادگیری جدید و هدف‌های کوچک جدیدتر.
با گفتن این خاطره‌ی کوتاه، قصد داشتم یک راهکار عملی را ارائه کنم. یکی از راهکارهای ایجاد انگیزه در خود، محاسبه‌ی درآمد است. باید معیاری برای محاسبه‌ی درآمد خود در روز و هفته و ماه پیدا کنیم.
به مثال کارمند بر گردیم. اگر فرض کنیم دستمزد هر ساعت کار او ده هزار تومان است، می‌تواند با یادگیری نرم افزار، میزان درآمد خود را از دیدگاه ذهنی بیشتر در نظر  بگیرد. البته اگر به جای رویکرد کیفی، به مقادیر عددی و کمی تبدیل شود بهتر است. مثلاً هر ساعت یادگیری نرم افزار به صورت خودآموز، هم موجب صرفه جویی ۵ هزار تومان برای پرداخت به یک مدرس به ازای هر ساعت شده و هم باعث صرفه‌جویی در زمان، صرفه‌جویی در هزینه‌های رفت و برگشت شده است و از همه مهمتر سبب افزایش قابلیتی می‌شود که می‌تواند از دیدگاه فرد، حداقل ۲۰ درصد به دستمزد ساعتی او در آینده اضافه کند.
حالا اگر بخواهیم درآمد روزانه‌ی او را محاسبه کنیم داریم:
📌 ۸ ساعت در روز کار می کند (۸۰ هزار تومان)
📌 روزی دو ساعت مفید یادگیری نرم افزار به صورت خودآموز (صرفه‌جویی ۱۰ هزار تومان)
📌صرفه‌جویی در وقت (حدود ۵ هزار تومان) - اگر کلاس می‌رفت باید مجدداً برای کسب مهارت وقت جداگانه صرف می‌کرد
📌صرفه‌جویی در هزینه‌ی ایاب و ذهاب (حدود ۱۰ هزار تومان)
📌افزایش دستمزد (ساعتی ۲ هزار تومان و برای ۸ ساعت ۱۶ هزار تومان)
مجموع درآمد روزانه:
۸۰ + ۱۰ + ۵ + ۱۰ + ۱۶ = ۱۲۱
ادامه دارد ...


دیدگاه‌های شما:
  1. دیدگاهی وجود ندارد.
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند.
Captcha