فروشگاه کتاب ساعد
پست الکترونیک :

چگونه به خودمان انگیزه دهیم؟ (قسمت اول)

ارسال شده توسط دکتر احسان منصوری در 1399/03/28 - 09:05:01
انسان موجود بسیار پیچیده ای است. گاهی اوقات برای انجام کارهای غیرضروری و بعضا بی فایده بسیار انگیزه دارد و گاهی اوقات برای کارهای حیاتی و مهم زندگی که اتفاقا نتایج ارزشمندی در پیش خواهد داشت بی انگیزه است.
بعضی از ما با انگیزه های بیرونی مانند جایزه و بعضی دیگر با انگیزه های درونی مانند یک حس خوشایند تشویق می شویم.

اما مهمترین اصل این است که انگیزه های ما به دیگران وابسته نباشد. مثلا اگر کسی را دوست داریم و می خواهیم به خاطر او به دانشگاه برویم مطمئنا اگر میزان علاقه ی ما کاهش پیدا کند، مسیر تحصیل ما با چالش مواجه می شود.

انگیزه دادن به خود یا "خودانگیزشی"، یکی از مهارت هایی است که باید در ما ایجاد و تقویت شود. در حقیقت این مهارت به ما کمک می کند تا انرژی و محرک لازم برای یادگیری، رشد و حرکت را در خود به وجود آوریم.

یکی از مواردی که می تواند به انگیزش درونی ما کمک کند، "تعیین هدف" یا هدف گذاری است. توضیحات مفصلی در فصل اول کتاب "ثروتمندی یا علم اندوزی" در مورد هدف ارائه شده است که خواندن آن بسیار می تواند در تکمیل این بحث کمک نماید.

اگر در مراحل اولیه تعیین هدف هستیم بهتر است بسیار ساده به آن نگاه کنیم. مثلا هدف های بسیار کوچکی در روز تعیین کنیم و زمانی که به این اهداف رسیدیم، مجموع آنها را محاسبه کنیم و سعی کنیم روز بعد هدف های ارزشمندتری تعیین کنیم. در انتهای هفته یک بررسی انجام دهیم و بهترین هدف هایی که در طول هفته به آنها رسیدیم را مشخص نماییم.

در ادامه این بحث از مثال استفاده می کنیم تا مطلب واضح تر شود.

ادامه دارد ...


دیدگاه‌های شما:
  1. دیدگاهی وجود ندارد.
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند.
Captcha