فروشگاه کتاب ساعد
پست الکترونیک :

بازاریابی و فروش (1)

ارسال شده توسط دکتر احسان منصوری در 1394/07/18 - 08:02:19

در فصل چهارم کتاب "ثروتمندی یا علم اندوزی؟" به مجموعه ای از مهارتها و توانمندیها پرداخته شده است که برای تبدیل فرصتهای بالقوه به فرصتهای بالفعل مفید هستند. یکی از این مهارتها، بازاریابی و فروش است. هرچند که بازاریابی یک رشته دانشگاهی دارد و از نظر علمی رشد قابل توجهی داشته است اما فروش این چنین نیست و معمولا تحت سایه بازاریابی قرار دارد ...

فیلیپ کاتلر که از وی به عنوان پدر علم بازاریابی مدرن یاد می شود بیان می کند که بازاریابی یعنی CCDVTP

Create, Communicate and Deliver Value to Target market at a Profit

به گفته وی، بازاریابی یعنی خلق ارزش، معرفی ارزش و تحویل ارزش به بازار هدف به منظور کسب منفعت. در این تعریف محور اساسی بازار هدف و به عبارتی مشتریان هستند. برای بهره مندی از بازاریابی در عمل، هر کسب و کاری باید بازار هدف خود را تعیین نماید و به دنبال آن در پی خلق ارزشی متمایز نسبت به رقبا برای آن بازار هدف باشد.

منظور از ارزش در این زمینه، محصول، خدمت و یا هر چیزی است که مشتریان حاضرند در قبال در اختیار داشتن آن هزینه نمایند. بنابراین آن چیزی که یک کسب و کار به بازار هدف خود ارائه می دهد باید برای بازار هدف دارای ارزش بوده و این ارزش دارای سطح بالاتری نسبت به رقبا نیز باشد.

در تعریف فوق خلق ارزش (Create Value) به معنای مدیریت محصول است. با مدنظر قرار دادن بازار هدف، یکی از کارکردهای مهم بازاریابی، شناسایی محصولات یا خدماتی است که برآورده کننده خواسته های مشتریان بازار مذکور باشد. مشخصات و کارکردهای محصول، کیفیت محصول، قیمت محصول و ... مواردی هستند که در این بخش باید مورد نظر قرار گیرند.

موضوع بعدی معرفی ارزش (Communicate Value) یا به عبارتی مدیریت بِرَند (Brand) است. اگر بهترین و متناسب ترین محصولات برای بازار هدف تولید شوند اما به شیوه مناسب در خصوص آنها اطلاع رسانی نشود به موفقیت نخواهند رسید. بنابراین تبلیغات و برندسازی یکی دیگر از کارکردهای بازاریابی است.

تحویل ارزش (Deliver Value) که به معنای مدیریت مشتریان می باشد نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ارتباط مداوم و مستمر با مشتریان و داشتن دید 360 درجه نسبت به مشتری موجب می گردد که ضمن سنجش رضایت آنها، از تمایلات و گرایشهای آنها مطلع شده و به خواسته های جدید آنها که به واسطه تغییرات در شرایط (ازدواج، قبولی در دانشگاه و ... ) به وجود می آید پاسخ دهند.

بهره مندی از مجموعه کارکردهای بازاریابی به شیوه سنتی و بدون استفاده از فناوری اطلاعات ملموس و چشمگیر نخواهد بود، بنابراین لازمه کسب منفعت که به نوعی یکی از مهمترین اهداف بازاریابی است به واسطه استفاده مبتکرانه از فناوریهای نوین اطلاعات میسر می گردد. بر این اساس ایجاد بستری برای جمع آوری مداوم اطلاعات مشتریان، به روزآوری آن و استفاده درست و به موقع از آن، به عنوان عامل کلیدی در موفقیت بازاریابی در هر کسب و کار محسوب می گردد.



دیدگاه‌های شما:
  1. یوسفی
    (1394/07/19 ساعت 13:30:17)
    مانند همیشه از مطالب زیبایتان سپاسگزارم
Captcha