فروشگاه کتاب ساعد
پست الکترونیک :

اهمیت هدف در زندگی (2 )

ارسال شده توسط دکتر احسان منصوری در 1394/06/09 - 08:34:47

پس از تعیین و اولویت بندی ارزشها لازم است اهداف بلندمدت نوشته شوند. در حقیقت اگر کسی نوشتن اهداف را شروع نکند در جمع 97 درصد بدون هدف قرار می گیرد. اما چگونه باید هدف ها نوشته شوند؟ هر هدفی دارای پنج مشخصه مهم است ...

مشخصات اهداف:

  • مشخص و روشن باشد(Specific).
  • قابل اندازه گیری و سنجش باشد(Measurable).
  • قابل دستیابی باشد(Achievable).
  • واقع گرایانه بوده و رویایی نباشد(Realistic).
  • محدوده زمانی داشته باشد(Timely).

اگر حروف ابتدایی این کلمات را کنار هم قرار دهیم به کلمه SMART می رسیم که به ذهن سپردن آن بسیار راحت تر است. مثلا در مورد یک ورزشکار رشته کشتی، پرافتخارترین کشتی گیر بودن هدف محسوب نمی شود چرا که دارای مشخصات فوق نیست. پرافتخارترین کشتی گیر باید قابل اندازه گیری باشد. مثلا باید چندین سال انواع و اقسام عناوین جهانی و المپیک بدست آید و از طرفی کشتی آزاد و فرنگی هر کدام وزنهای مختلفی دارند. حال اگر بگوییم پرافتخارترین کشتی گیر در رشته آزاد و در وزن 66 کیلوگرم کمی مشخص تر خواهد شد. بنابراین مطرح کردن اهداف کلی و غیرواقعی نه تنها کمکی به ما نخواهد کرد بلکه موجب دلسردی و بی انگیزگی در ما خواهد شد.

یک فرد می تواند آنقدر دقیق اهداف خود را مشخص کند که حتی برنامه روزانه داشته باشد. ورزشکاران حرفه ای که برای رویداد بزرگی مانند المپیک آماده می شوند کاملا بر مبنای یک برنامه دقیق ورزش می کنند و حتی برای تغذیه خود هم برنامه دارند. اما پس از پایان مسابقات، چندین و چند ماه را به استراحت و بی هدفی اختصاص می دهند. اما به راستی یک انسان چقدر می تواند مقید به برنامه باشد؟

به جرات می توان گفت که اکثر انسانها نمی توانند در قالب یک برنامه مشخص که مبتنی بر هدف شکل گرفته است به مدت طولانی دوام بیاورند. لذا هر از چندگاهی از جاده خارج می شوند و نیازمند بازنگری اهداف و برنامه های خود هستند. پس حتی اگر موفق شویم اهداف خود را تعیین کنیم، تدوین یک برنامه منسجم و اجرای منظم آن کار سخت و دشواری است.

بنابراین باید بعد از تعیین اهداف بلندمدت آنها را اولویت بندی کرده و متناسب با آنها اهداف کوتاه مدت تعیین شده و برنامه ای مناسب برای رسیدن به این اهداف طراحی شود. مجموعه این اقدامات، موجب کسب مهارت ویژه ای در انسان می شود که آن، تعیین هدف و تدوین برنامه است. انسانهای موفق در این زمینه بارها و بارها سعی و خطا کرده اند تا به الگوی مناسب خود دست پیدا کنند.

البته من قصد دارم اصول و قواعد هدف گذاری و برنامه ریزی را متذکر شوم و اگر کسی این قواعد را رعایت نکند اما در عوض هدفهای مکتوب داشته باشد و برای رسیدن به آنها اقداماتی انجام دهد نسبت به کسی که اصلا هدفی ندارد یک قدم جلوتر است. پیشنهاد می کنم هر چه سریعتر اهداف خود را تعیین کرده و برنامه خود را تدوین نمایید.



دیدگاه‌های شما:
  1. محمد
    (1394/06/12 ساعت 16:10:17)
    خیلی خیلی عالی بود، واقعا استفاده کردم، از شما بسیار ممنونم.
    همیشه دانشجوی شما خواهم بود
Captcha