فروشگاه کتاب ساعد
پست الکترونیک :

دوست داری پولدار بشی؟ (قسمت هفتم)

ارسال شده توسط دکتر احسان منصوری در 1394/05/29 - 21:36:11
expenses-blackboard-revenue-minus-costs-equals-profit

در قسمت قبل بیان شد که باید هوای دخل و خرج رو داشته باشیم اما اینکه فقط مواظب دخل و خرج باشیم کافی نیست بلکه باید در گذر زمان دخل را افزایش و خرج را کاهش دهیم ...

درس هفتم: اگه دوست داری پولدار بشی باید هزینه هات رو کاهش بدی و درآمدهاتو افزایش بدی

همونطور که در قسمت قبل گفته شد باید برای هزینه کردن حساس باشیم اما در این قسمت می‌خوام بگم که نه تنها باید حساس باشیم بلکه باید در اثر زمان اونها رو کم کنیم. حتی شرکتهای معتبر و نامدار دنیا هم از این قاعده پیروی می‌کنن. اونها با استفاده از مفاهیم مهندسی ارزش (Value Engineering) دائماً به دنبال کاهش قیمت تمام شده‌ی محصولات و خدمات خودشون هستن تا به این صورت بتونن بهترین قیمت فروش رو نسبت به رقباشون داشته باشن. اگه مجموعه‌ای دائماً به دنبال کاهش هزینه‌های خودش باشه مجبور میشه بررسی و مطالعه‌ی بیشتری داشته باشه و اقدامات خلاقانه‌ای انجام بده و این عامل موجب رشد و یادگیری مداوم اعضای اون مجموعه میشه.

وارن بافت (Warren Buffett): یکی از بزرگترین اسرار تولید پول بیشتر، کمتر خرج کردن است.

از طرفی درآمدها نیز باید رشد کنن و نسبت به قبل افزایش داشته باشن. برای این منظور باید به فکر منابع درآمد بیشتر بود. مثلاً اگه یه شرکتی به ارائه محصولی می‌پردازه، برای افزایش فروش و درآمدش باید یا محصولات بیشتری ارائه بده و یا خدمات مناسبی داشته باشه تا بتونه به سهم بازار بیشتری دست پیدا کنه. همچنین داشتن منابع درآمد متفاوت، این امکان رو به وجود میاره که ریسک عدم درآمدزایی کاهش پیدا کنه.

اختلاف به وجود آمده از افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌ها، موجب افزایش سودآوری میشه و سود بیشتر یعنی پول بیشتر. وقتی فرد یا شرکتی در مدار سودآوری قرار می‌گیره، اولین نشانه‌های پولدار شدن پدیدار میشه. اما بررسی تاریخ کسب و کارها نشون میده که کسب وکارهایی وجود داشتن که چندین دهه سودآور بودن اما به یکباره محو شدن.

شرکت آی بی ام (IBM) یکی از سودآورترین شرکت‌ها در دهه‌های 70 و 80 میلادی بود به طوری که بیش از هر شخص یا شرکتی سود کسب کرد. جالبه که بدونید موفقیت آی بی ام به واسطه‌ی بهترین طراحی و ساخت و نیز فروش وسیع سیستم‌های بزرگ بود و همین عوامل موفقیت در دهه‌های 70 و 80، موجب شکست آن در دهه‌ی 90 شد چرا که آی بی ام خود را متناسب با تغییرات، تغییر نداد. در درس‌های بعد خواهم گفت که وقتی در مدار سودآوری قرار گرفتیم چه کار باید بکنیم.

دوست داری پولدار بشی؟ (قسمت هشتم)



دیدگاه‌های شما:
  1. دیدگاهی وجود ندارد.
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند.
Captcha