فروشگاه کتاب ساعد
پست الکترونیک :

دوست داری پولدار بشی؟ (قسمت ششم)

ارسال شده توسط دکتر احسان منصوری در 1394/05/29 - 07:49:12
IncomeCost

وقتی به دنبال پولدار شدن هستیم ممکنه یه اصولی رو رعایت نکنیم و جالبه که همین اصول موفقیت ما رو تحت تاثیر قرار میده. داشتن مشتری، دسته‌بندی اونها، شناخت نیازها و خواسته‌های اونها، ارائه ارزشی متناسب با اون خواسته‌ها و تبدیل مشتری به یه مشتری ثابت، بسیار مهمه اما کافی نیست. در این درس و درسهای بعدی می‌خوایم به چندتا از این اصل‌ها اشاره کنیم ...

درس ششم: اگه دوست داری پولدار بشی باید هوای دخل و خرجت رو داشته باشی

خوب از نظر علمی، دخل یعنی کسب درآمد و خرج یعنی صرف هزینه. اینکه گفته میشه باید مشتری داشته باشیم یعنی کسب درآمد و اینکه گفته میشه باید اونها رو دسته‌بندی کنیم و ارزشی متناسب با خواسته‌های مشتریان ارائه بدیم یعنی صرف هزینه. بسیاری از کتابهایی که در زمینه‌ی موفقیت، کارآفرینی و فروش نوشته شده، تمرکز اصلیشون روی کسب درآمده. یعنی اینکه دائماً خواننده‌ها رو ترغیب می‌کنن که با کسب درآمد پولدار بشن در صورتی که صرف هزینه کم اهمیت‌تر از کسب درآمد نیست. اگه کسی نتونه هزینه‌هاشو مدیریت کنه حتماً شکست می‌خوره. برای ساده‌تر شدن موضوع کافیه که به سبک زندگی خودتون نگاه کنید.

فرض می‌کنیم فردی در یک خانواده پولدار زندگی می‌کنه. اگه این فرد هر وقت، هر چی، خواسته یا می‌خواد رو می‌خره یعنی اینکه یاد نگرفته چطور هزینه‌هاشو مدیریت کنه. بخشی از خریدهای ما و هزینه‌هایی که صرف می‌کنیم از روی هوسه و لزوماً با فکر انجام نمی‌شه. وقتی چیزی از روی هوس خریداری بشه نه تنها به زودی از چشم خریدار می‌افته بلکه بخشی از درآمد رو از بین می‌بره و یا اینکه خریدار رو بدهکار می‌کنه. برای پولدار شدن باید حتماً هزینه‌ها رو مدیریت و بر اساس نیاز و ضرورت پول خرج کنیم. به هر حال خانواده، دوستان و آموزش‌هایی که ما در طول زندگی می‌بینیم تاثیر زیادی بر سبک زندگی ما داره اما نباید فراموش کنیم که برای ما لازمه که اصولی رو خودمون یاد بگیریم و سعی کنیم طبق اون اصول زندگی کنیم. در کتاب "ثروتمندی یا علم آموزی؟" و در فصل 4 مجموعه‌ای از توانمندی‌ها و مهارت‌هایی که برای رسیدن به سبک زندگی مناسب که به ویژه برای یک کارآفرین لازمه به همراه منابع و مراجعی که می‌تونه برای تکمیل مطالب مفید باشه معرفی شده. توصیه می‌کنم حتماً این فصل رو با دقت بخونید.

یکی از این توانمندی‌ها حسابداری و هزینه‌یابیه. اگر شما بتونید حسابداری رو درک کنید و با مفاهیم دارایی، بدهی، درآمد و هزینه آشنا بشید، بهتر می‌تونید مفهوم مدیریت هزینه رو درک کنید. برای اینکه راهکاری عملی برای این درس ارائه داده باشم، پیشنهاد می‌کنم از امروز هر وقت خواستید هزینه کنید کمی صبر کنید و راجع به اون فکر کنید و این سؤالات رو از خودتون بپرسید:

  • آیا به چیزی که در قبال صرف هزینه می‌خوام به دست بیارم واقعاً احتیاج دارم؟
  • آیا واقعاً مجبورم این هزینه را انجام دهم و راهی برای جلوگیری از خارج شدن پول از جیب یا حسابم وجود نداره؟
  • آیا حتماً باید پول پرداخت کنم و راهی برای معامله وجود نداره؟
  • آیا امکان پرداخت هزینه با تأخیر وجود داره؟

در حقیقت از امروز باید کمی نسبت به پولی که از جیب یا حسابمون می‌خواد خارج بشه حساس باشیم البته این حساسیت با خساست و خسیس بودن خیلی متفاوته. اونهایی که مدیریت هزینه می‌کنن در واقع به دنبال استفاده درست و اصولی از پولشون هستن.

دوست داری پولدار بشی؟ (قسمت هفتم)



دیدگاه‌های شما:
  1. دیدگاهی وجود ندارد.
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند.
Captcha