فروشگاه کتاب ساعد
پست الکترونیک :

دوست داری پولدار بشی؟ (قسمت چهارم)

ارسال شده توسط دکتر احسان منصوری در 1394/05/18 - 16:32:12
Value-Added

در قسمت‌های قبلی فهمیدیم که برای پولدار شدن باید مشتری داشته باشیم، مشتریانمون رو دسته‌بندی کنیم، پرمنفعت‌ترین دسته‌ها رو شناسایی کنیم و در نهایت اونها رو بیشتر از خودشون بشناسیم. در ادامه قصد داریم یکی از مهمترین اقدامات برای پولدار شدن رو معرفی کنیم...

درس چهارم: اگه می‌خوای پولدار بشی باید یه چیزی ارائه بدی که نیاز مشتریتو برطرف کنه و اون حاضر باشه براش پول پرداخت کنه.

در فضای کسب و کار، واژه‌ای با عنوان ارزش (value) وجود داره که به نوعی جایگزینی برای محصول یا خدمته. به بیان ساده‌تر، ارزش، چیزی است که مشتری حاضره در ازای در اختیار داشتن اون، پول پرداخت کنه. مشتریان حاضرند برای محصول، خدمت، سرعت تحویل،‌ نام تجاری فروشنده، شهرت فروشنده، بسته‌بندی ویژه و ... پول پرداخت کنن. فروشنده نیز به ازای این مزایایی که در اختیار مشتری قرار میده، هزینه‌هایی پرداخت میکنه. فرض کنین شما قصد دارین یک ساعت خریداری کنین. اگه این ساعت از یک تولید کننده‌‌ی معتبر و صاحب‌نام بوده و دارای کیفیت بسیار بالایی باشه، ارزش زیادی خواهد داشت. به هر حال تولیدکننده یا فروشنده‌ی ساعت، برای تولید و عرضه‌ی آن، هزینه‌هایی متقبل شده. موتور ساعت، عقربه‌ها، بند ساعت، زیبایی و نیز ظرافت ساعت، نمونه‌هایی از این هزینه‌هاست. مشتری نیز حاضره برای این ارزش ارائه شده، بهایی رو بپردازد. اگه تولیدکننده مبلغ 1000 واحد برای تولید ساعت صرف کنه و مشتری نیز حاضر به پرداخت 1500 واحد باشه، تولیدکننده تونسته 500 واحد ارزش افزوده ایجاد کنه.

ارزش

این ارزش افزوده به دو بخش تقسیم می‌شه. بخشی سهم تولیدکننده و بخشی نیز سهم مشتریه. البته برخی از تولیدکنندگان یا فروشندگان بی‌انصاف، می‌خوان تمام این دو سهم را نصیب خود کنن و این عامل موجب نارضایتی مشتریان میشه.

خوب ما باید به دنبال یه ارزشی باشیم که بتونه نیازی از نیازهای مشتریان رو برطرف کنه (بهتره به جای کلمه‌ی نیاز از خواسته استفاده بشه) و اگه این ارزش قیمت مناسبی داشته باشه، مشتریان با رغبت زیاد برای خرید اون اقدام می‌کنن. البته کار ما در اینجا تموم نمیشه. ارزش ارائه شده توسط ما نه‌تنها باید قیمت مناسبی داشته باشه بلکه باید کیفیت بالایی نسبت به رقبا داشته باشه. همچنین باید خوب به مشتریان معرفی بشه و خدمات پس از فروش مناسبی هم داشته باشه. همچنین باید مطابق خواست مشتریان، روزآمد بشه و بین مشتریان به محبوبیت برسه. همچنین باید به صورت مستمر نیازها و خواسته‌های مشتریان رصد شده و برای ارائه‌ی ارزش بعدی برنامه‌ریزی بشه.

بیان کردن و نوشتن این جملات خیلی ساده و در عوض، اجرا و تداوم آن خیلی دشواره. شاید این نوشته‌ها جنبه‌ی علمی داشته باشه ولی باید بدونین که برخی از فروشندگان هستن که بدون اینکه حتا یه کتاب خونده باشن، خیلی خوب و دقیق این اصول رو رعایت می‌کنن. به هر حال بیشتر افراد نه این اصول رو می‌دونن و نه اون رو اجرا می‌کنن، در نتیجه پولدار نمی‌شن.

دوست داری پولدار بشی؟ (قسمت پنجم )



دیدگاه‌های شما:
  1. دیدگاهی وجود ندارد.
    اولین نفری باشید که دیدگاه خود را بیان می کند.
Captcha